© Copyright Dominik Hąc 2020

ul. Dolnych Wałów 7

44 - 100 Gliwice

02 czerwca 2022

Sąd Najwyższy kolejny raz po stronie frankowiczów

Postanowienia umowy kredytowej dające bankowi prawo do swobodnego ustalania kursów służących przeliczeniom walutowym są sprzeczne z naturą stosunku zobowiązaniowego - uznał Sąd Najwyższy w uchwale podjętej w dniu 28 kwietnia 2022r. (sygn. III CZP 40/22). Dodajmy, iż jest to wadliwość z którą przepisy kodeksu cywilnego wiążą nieważność dotkniętej nią czynności.

Jest to kolejne już orzeczenie w którym Sąd Najwyższy w stanowczy sposób wskazał na sprzeczność z prawem tzw. klauzul indeksacyjnych odwołujących się do wewnętrznych tabel kursowych banków, powszechnie stosowanych przez banki w umowach kredytów frankowych. Uchwała ta zawiera jednak istotną nowość. Dotąd Sąd Najwyższy wypowiadał się co do tego rodzaju postanowień głównie w kontekście ich tzw. abuzywności (tj. rażącego naruszenia interesów konsumentów, o którym mowa w art. 385(1) k.c.). Tymczasem w omawianej uchwale Sąd Najwyższy wskazał na dodatkową, odrębną podstawę prawną uznania całej umowy kredytu za nieważną. Może okazać się to kluczowe w przypadku tych spraw frankowych, w których przepisy dotyczące abuzywności okazują się niewystarczające dla unieważnienia umowy. Może mieć to miejsce przykładowo w przypadku uznania przez sąd iż kredytobiorcy nie przysługuje status konsumenta bądź (co również się zdarza) iż doszło do indywidualnego uzgodnienia postanowień umowy. W konsekwencji treść uchwały może m.in. otwierać drogę do unieważnia umowy kredytu frankowego nie tylko konsumentom, ale również przedsiębiorcom

UZYSKAJ PROFESJONALNĄ POMOC

W  SPRAWIE FRANKOWEJ

Skutecznie pomogliśmy już z wielu Kredytobiorcom.

Bezpłatna analiza umowy.

Kontakt telefoniczny: 669 954 378

kontakt mailowy: dominik.hac@gmail.com

Więcej o ofercie Kancelarii

Pełna treść uchwały:

III CZP 40/22, skład 3 sędziów, data orzeczenia: 28 kwietnia 2022 r.

"Sprzeczne z naturą stosunku prawnego kredytu indeksowanego do waluty obcej są postanowienia, w których kredytodawca jest upoważniony do jednostronnego oznaczenia kursu waluty właściwej do wyliczenia wysokości zobowiązania kredytobiorcy oraz ustalenia wysokości rat kredytu, jeżeli z treści stosunku prawnego nie wynikają obiektywne i weryfikowalne kryteria oznaczenia tego kursu. Postanowienia takie, jeśli spełniają kryteria uznania ich za niedozwolone postanowienia umowne, nie są nieważne, lecz nie wiążą konsumenta w rozumieniu art. 3851 k.c."